A ma már etalonnak számító amerikai albumlista, a Hot 100 1958. augusztus 4 én debütált a Billboard magazinban, ezzel egyesítve az addigi külön chartokat egyetlen, minden műfajt lefedő slágerlistán.

A Billboard magazin addig már számos, külön listát vezetett: az eladások alapján készült Best Sellers in Stores-t, a rádiós lejátszásokat alapul vevő Most Played by Jockeys és a Jukeboxes-t, amelyhez a zenegépeken legtöbbet játszott zenéket vették alapul.
Az új, összetett rangsor, a Hot 100 működésének lényege az volt, hogy integráltan kezelje az értékesítést, a rádiós lejátszást és jukebox-adatokat, így adva teljes képet egy dal sikeréről; hogy egy egységes mutatóként jegyezze egy-egy dal népszerűségét, teljes képet adva a sikeréről
Az első #1 sláger a listán Ricky Nelson “Poor Little Fool” című dala volt, amely ezzel a Hot 100 első csúcstartójaként vonult be a történetébe.
Az új slágerlista debütálását követően augusztus 4-től a korábbi Top 100 és Most Played by Jockeys listák megszűntek, míg a Best Sellers in Stores csak október 13-ig maradt fent.
A Hot 100 létrehozói, az újságírók, Tom Noonan, Paul Ackerman és Seymour Stein úszerint fontos volt a zenei adatok konszolidálása, az újítás pedig gyorsan iparági sztenderddé vált.
A The New Yorker írása emlékeztet rá, hogy már 1955-ben létezett egy Top 100 lista, de a Hot 100 új szintre emelte a slágerlista-összesítést és rangsorolási rendszert.
A Hot 100 bevezetése idején a rock and roll népszerűsége egyre nőtt, de sok rádióállomás még nem kezdte el játszani ezeket az új zenéket – az új lista azonban hangot adott a fiatalabb közönség ízlésének és az új zenei stílust képviselő előadóknak.
A Hot 100-on a rangsorolás pontalapú volt, ahol az eladásoknak nagyobb súlyt adtak a rádiós játszásokkal szemben.
Az első ilyan lista jól tükrözte a 1950-es évek zenei sokszínűségét: örökzöld slágerek, balladák és a rock and roll felvételek is szerepeltek rajta.
Idővel a mérés módszere természetesen fejlődött: 1991-től Nielsen SoundScan fizikai és digitális eladások adatait használta, 1998-tól digitális letöltések, 2005-től pedig a streaming is bekerült a képletbe.
2013-tól a YouTube-videók nézettsége is része lett a Hot 100 algoritmusának, amivel tovább nőtt a lista relevanciája a digitális korban.
A The New Yorker néhány évvel ezelőtti cikke rávilágít arra, hogy a Hot 100 úttörő szerepet játszik abban, hogyan mutathatóak ki a változások és a trendek a populáris zenében.
A Billboard Hot 100 1958. augusztus 4-i bemutatkozása így nem pusztán egy slágerlista elindítása volt, hanem a egy új korszak kezdete a zenei sikerek globális mérésében.