97 éves korában az égi színház társulatához csatlakozott Békés Itala színésznő, aki önmagát valóságkutatóként határozta meg. A Nemzeti Archívum segítségével emlékezünk rá.
Az 1927. március 23-án született művészt szülei, Békés István író, műfordító és az olasz származású színésznő Rita Furlani semmiképp sem szerették volna színpadon látni, pedig a mindkét kezével szépen rajzoló és a dolgozatokat szeretett tanára, Albina nővér engedélyével versben író kislány imádott játszani. A későbbi Jászai Mari- és Kossuth-díjas művész ikertestvére, Békés András szintén Kossuth-díjas rendező, nővérük pedig Békés Rita Jászai Mari-díjas színésznő volt. Békés Itala nevét édesanyja származására és mély hitére való utalásként kapta, az Itala szó ugyanis egyrészt egy olasz női név, másrészt a szentírásfordítások összefoglaló neve. A sokrétű tehetséggel bíró fiatal lány szülei intése ellenére eltántoríthatatlan maradt, és 1950-ben végzett a Színművészeti Főiskolán.
Pályája már 1947-ben főiskolai hallgatóként elindult az Úttörő Színházban, azután számos budapesti teátrumot érintve 1957-ben a Madách Színház tagja lett. Híres szerepei voltak Nemecsek A Pál utcai fiúkban, Ariel Shakespeare Viharában, Dorine Molière Tartuffe-jében, Müllerné Schiller Ármány és szerelmében, és Nyilas Misi a Légy jó mindhalálig színpadi változatában. A filmvásznon karrierje 1950-ben a Kis Katalin házasságával indult, ezután többek közt olyan filmekben volt látható, mint a Mese a 12 találatról, a Tanulmány a nőkről, a Fuss, hogy utolérjenek!, valamint Enyedi Ildikó Oscar-díjas alkotása, a Testről és lélekről. A televízióban egyebek mellett mára klasszikussá vált sorozatokban szerepelt, mint az Abigél és a Linda.
Híressé lett könyve, a Hogyan lettem senki?, egyrészt memoár, másrészt családregény, harmadrészt korrajz, melyet 80 évesen kibővítve újra kiadott. Így nyilatkozott egyszer művéről: “Milne a Micimackóban azt írta, hogy aki senkit mond, ott valakinek kell lennie. Jászai Mari pedig úgy fogalmazott, hogy senki voltam, azért tudtam mindenki lenni. Ám a senkiig nagyon nehéz eljutni. Talán nem is lehet. Magyarázni is nehéz. Aki elolvassa a könyvemet, remélem, megérti.”
1969-ben megalapította egyszemélyes színházát, előadásait pedig one-woman-show-ként kategorizálta. A harmincat meghaladó tematikus estjei sokszínűségükben szórakoztatták, elgondolkoztatták, de mindenekelőtt elbájolták a közönséget. A törékeny alkatú művésznő személyisége és tehetsége betöltötte a színpadot és a nézők szívét. Pilinszky-estjének, A szerelem sivatagának mottójául választott a költő Amiként kezdtem című költeményének sorai jól összegzik a ma távozott tehetség életfilozófiáját: „Amiként kezdtem — végig az maradtam. / Ahogyan kezdtem — mindvégig azt csinálom.” Békés Italát energikus személyisége és lenyűgöző intellektusa mellett sokrétű tehetsége is a legkülönlegesebb színészegyéniségek közé emelte.
Fotó: Zih Zsolt/MTI/MTVA Sajtó és Fotóarchívum