Angela Trimble, vagy ahogyan a világ ismeri, Debbie Harry az 1970-es években a Blondie énekesnőjeként, az amerikai new wave és punk korszak ikonikus frontemberévé és igazi divatikonná vált. Ma, 80 évesen Debbie Harry továbbra is a zenei szcéna meghatározó alakja, aki nem csak a stúdióbna aktív -és továbbra is otthon, maga festi “ikonikus” szőkére a haját.

Deborah Ann Harry 1945. július 1-jén született Angela Trimble néven Miamiban, Floridában. Három hónapos korában fogadta örökbe Catherine és Richard Harry, akik Hawthorne-ban, New Jersey vittek egy kis ajándékboltot. Négyéves korában tudta meg, hogy örökbe fogadták. Kezdetben nem akarta felkutatni biológiai szüleit, ám az 1980-as évek végén megtalálta koncertzongorista édesanyját, azonba Debbie erőfeszítései ellenére, nem akart vele kapcsolatba lépni.
Énekesi pályafutása előtt, az 1960-as évek végén Harrie New Yorkba költözött, ahol egy éven át titkárnőként dolgozott a BBC Rádió irodájában. De volt pincérnő a híres Max’s Kansas City étterem-klubban New Yorkban,és go-go táncos egy Union City-i diszkóban, még New Jersey államban, valamint Playboy nyusziként is kipróbálta magát.

Zenei karrierje az 1960-as évek végén indult, amikor háttérénekes volt a The Wind in the Willows nevű folk-rock együttesben, amely 1968-ban jelentette meg azonos című lemezét a Capitol Records gondozásában.
1973-ban csatlakozott a The Stilettos nevű együtteshez Elda Gentile és Amanda Jones oldalán. Hamarosan belépett a zenekarba gitáros Chris Stein is, aki Harry szerelme lett.
1974-ben Harry és Stein elhagyták a Stilettos -t a basszusgitárossal és dobossal együtt -, és megalapították az Angel and the Snake nevű formációt Tish és Snooky Bellomo énekesnőkkel.

Blondie néven először 1974 október 12-én léptek fel a híres CBGB’s klubban New Yorkban. A zenekar nevét gyakorlatilag azok a kamionosok „adták”, akik rendszeresen Debbie Harry után kiabáltak, hogy „Hey, Blondie!” (hé, szöszi!). Érdekes tény, hogy Debbie Harry eredetileg vörös volt, ám a platinaszőke haj mára a védjegyévé vált – a haját egyébként a mai napig maga festi.
Az első két Blondie albumon, az 1976-os, a zenekar nevét viselő korongon, és az 1977-es Plastic Letters-en jelentős punk és new wave hatás érződik, és bár ezeket az albumaikat az Egyesült Királyságban és Ausztráliában is nagy sikerrel fogadták, az amerikai közönségnél csak az 1978-as Parallel Lines című lemez hozta meg az áttörést a zenekar számára – olyan világslágerekkel, mint a Heart of Glass és One Way or Another

A Blondie első kislemeze, az “X Offender”, 1976. június 17-én jelent meg. Az eredeti címe „Sex Offender” volt, és egy 18 éves fiú történetét mesélte el, akit letartóztattak, amiért fiatalkorú barátnőjével volt kapcsolata. Debbie Harry átírta a szöveget, így a dal egy prostituáltról szól, aki vonzódik a rendőrhöz, aki letartóztatta. A kiadójuk, a Private Stock nyomására a címet azonban „X Offender”-re változtatták.

1977 elején a banda David Bowie és Iggy Pop amerikai turnéján lépett fel előzenekarként, miután a két, akkor már ismert és népszerű zenész hallotta a debütáló albumukat és meghívta őket a turnéjukra.

1980 . február 1-jén jelent meg a „Call Me” című kislemez, amely az Amerikai dzsigoló című film főcímdala volt. A felvétel hat egymást követő hétig vezette az amerikai slágerlistát, és az év legnagyobb példányszámban eladott kislemeze lett az Egyesült Államokban.
1980 nyarán a Blondie a Roadie című filmben is feltűnt, amelyben Meat Loaf játszotta a főszerepet. Az együttes a Johnny Cash-féle “Ring of Fire” című dalt adta elő az egyik jelenetben. A dal amfelkerült a film zenei albumára, majd később az Eat to the Beat újrakiadására is.

Debbie Harry azonban több filmben is kipróbálta magát – és nem csak epizódszerepben: első főszerepét Amos Poe The Foreigner című művészfilmje után a Union City című neo-noir moziban kapta 1980-ban. Ezt követte David Cronenberg horrorja, a Videodrome következett, 1983-ban ahol James Woods oldalán szerepelt, majd 1987-ben jött a Forever, Lulu című film mellékszerepe, és a szatirikus táncfilm, a Hajlakk 1988-ban, ahol Velma Von Tussle-t alakította.

A Blondie 1982-ben feloszlott, mivel ekkoriban Chris Stein egy ritka bőrbetegségben szenvedett. Debbie Harry félretette zenei karrierjét, hogy ápolhassa őt. Stein végül felépült, de a kapcsolatuk nem élte túl a nehéz időszakot – azonban továbbra is barátok maradtak.
Később Harry – aki egész életében nyíltan beszélt a vágy és az intimitás témájáról nem csak a dalszövegeiben, hanem az interjúiban is – elárulta, hogy nőkkel is volt romantikus kapcsolata, bár hosszabb távon férfi partnerei voltak. Hasonló nyíltsággal beszél az öregedésről és plasztikai beavatkozásokról is és azt vallja, hogy ezek „hasonlóak egy oltáshoz: önmagunk ápolásának eszközei”
Memoárját 2019-ben adta ki„Face It: A Memoir” címmel, amelyben olyan személyes traumákat is feltár, mint a nemi erőszak és a késes rablás aminek áldozata volt.

Harry szoros barátságot ápolt Andy Warhollal, aki 1980-ban több műalkotást is készítve az énekesnőről egyetlen fotózás során a híres „Factory” stúdióban. Debby Harry, azt nyilatkozta, hogy a barátsága Wrhollal inspirálta művészi nyitottságát.

Debbie Harry még a Blondie feloszlása előtt kipróbálta magát szólóban is: első önálló albuma, a KooKoo, 1981-ben jelent meg, Nile Rodgers produceri közreműködésével. A következő lemeze, a Rockbird, 1986-ban látott napvilágot – erről a French Kissin című kislemez bekerült a brit Top 10-be.
Harmadik albumát, a Def, Dumb & Blonde-ot, 1989-ben dobta piacra, rajta az Egyesült Királyságban Top 20-as slágerré váló I Want That Man-nel. Ezt követte a Debravation című album 1993-ban.

Zenei stílust váltva, Harry 1997-ben csatlakozott a Jazz Passengers nevű formációhoz, mint vezető énekesnő az Individually Twisted című albumukon. Több mint egy évtizedes szünet után 2007-ben tért vissza a stúdióba a Necessary Evil című szólólemezével.

1997-ben Debbie Harry újra összeállt a Blondie egykori tagjaival, hogy európai turnéra induljanak. 1999-ben, több mint 15 év szünet után új albummal is jelentkeztek No Exit címmel. Az albumról a Maria című kislemez Angliában listavezető lett – ez volt a zenekar hatodik brit No.1 száma, húsz évvel az első után – ezzel pedig Debbie Harry – 54 évesen – a legidősebb női előadó lett, aki valaha a brit kislemezlista élére került.

2004-ben jelent meg nyolcadik stúdióalbumuk, a The Curse of Blondie, rajta a „Good Boys” című kislemezzel, amely bekerült a brit Top 20-ba.
2006-ban a Blondie-t beiktatták a Rock and Roll Hírességek Csarnokába. 2008-ban turnéra indultak a Parallel Lines 30. évfordulója alkalmából. Három évvel később kiadták a Panic of Girls című új albumot.

A zenekar 2014-ben adta ki tizedik stúdióalbumát, a Ghosts of Download címen, amelyhez egy kísérőkiadvány is készült, újrarögzített Blondie slágerekkel. A Blondie legutóbb 2017-ben jelentkezett a Pollinator című albummal, melynek vezető kislemeze, a „Fun”, a Billboard Dance chart élére került az Egyesült Államokban.

Debbie Harry – aki 1981-ben sajtóközleményt adott ki, hogy tisztázza, a neve nem „Debbie Blondie” vagy „Debbie Harry”, hanem hivatalosan Deborah Harry – 80 évesen is aktív: retró divatkiállításokat szervez, és bár beszél arról, hogy gondolkodik a visszavonuláson, új zenéken és dokumentumfilmen dolgozik.

Fotó: Dia Dipasupil/Getty Images

175 éve használunk postabélyeget

A new wave és a punk királynője ma 80 éves!

Közel hat évtizeddel ezelőtt a tízedik Beatles album is meghódította az amerikai slágerlistát

Semmelweis-nap - zárva tartanak a patikák és a rendelők

Bruce Springsteen eláraszt minket dalokkal

A vízimadarak etetése veszélybe sodorja az állatokat

Marvin Gaye, The Supremes és Stevie Wonder dalait is elhozza Budapestre a Harlem Gospel Choir

Újabb meglepetés Pásztor Lászlónak

Országszerte extrém erős UV-B sugárzás várható

40 éves Mick Jagger és David Bowie közös slágere

További hírek

Dévényi Tibor

Abaházi Csaba

Vágó Piros

Lovász László

Bochkor Gábor

Jurásek Balázs

Nyerges Izabella

Várkonyi Attila

Dénes Tamás

Leirer Timi

B. Tóth László

Best FM

Most szól:

  • Következő