Az évfordulón az Árpád híd történetét és felavatását, annak 75. évfordulóján a Nemzeti Archívum segítségével  idézzük fel.

A mai híd közelében már a római korban is állt híd, amely a Pannonia provinciában fekvő Aquincumot kötötte össze a túlparti erőddel. Az egységes Budapest 1873-as létrejötte után egyre sürgetőbbé vált az Óbuda és a rohamosan iparosodó angyalföldi városrész közötti összeköttetés létrehozása. A kormányt végül az 1908. évi XLVIII. számú törvény hatalmazta fel, hogy „Budapest székesfővárosban a Hungária körút és a III. kerület közt közúti Dunahidat építhessen, a hídhoz vezető feljárókat létesíthesse és az e végből szükséges városszabályozási és rendezési munkálatokat a közmunkák tanácsa útján végrehajthassa.

A munkálatokat az első világháború miatt már nem lehetett elkezdeni, a háború után pedig a főváros déli részén építettek új dunai átkelőt, a Horthy Miklós (ma Petőfi) hidat. A honfoglaló Árpád fejedelemről elnevezendő híd tervezésére csak 1930-ban írtak ki pályázatot, a két első díjat Kossalka János és Wälder Gyula, illetve Kotsis Iván és Mihailich Győző közös tervei kapták. A hídtengely elhelyezését hosszas viták előzték meg, mert a Duna négy, egymástól némileg eltérő irányú ágát kellett áthidalni, így el kellett dönteni, hogy megtörjék-e a híd tengelyét és érintsék-e a Margit-szigetet. Az átkelőt végül a Hajógyári-szigeten és a Margit-sziget északi csúcsán át egyenes tengellyel tervezték meg. A forgalmat Óbudán a Bécsi, a Vörösvári és a Szentendrei útra is levezették, aminek sok épület esett áldozatul. A még beépítetlen pesti oldalon ilyen gond nem merült fel. A Margit-szigetet 130 méterrel kellett meghosszabbítani, hogy a lehajtókat megépíthessék.

A hídszerkezet általános terveit Széchy Károly készítette, a hidat négy párhuzamos övű, lemezes főtartóval tervezték. Tíz nyílása közül egy az óbudai part, egy az óbudai Duna-ág felett, egy a Hajógyári-szigeten, három a budai főág, három a pesti főág és egy a pesti part felett haladt át. A hidat 27,6 méter szélesre tervezték, kétszer két közúti, két villamossávval és gyalogosjárdával.

Az építkezést 1939-ben kezdték el, az acélszerkezetekből Buda felől három nyílás és egy 20 méteres konzolos szakasz teljes szélességben meg is épült. A munka 1943-ban a második világháború miatt leállt és csak öt év szünet után, 1948-ban Láng-Miticzky Tibor irányításával folytatták. A híd szerelésénél – Széchy javaslatára – Magyarországon először alkalmazták az ún. konzolos szabadszerelést: az egyes hídnyílások beállványozása helyett a hídon mozgó 30 tonnás forgódaru emelte be a parton előzetesen összeszegecselt főtartók 12 méter hosszú, félmagasságú elemeit. Sávoly Pál tervei alapján a Hajógyári-sziget felett 45 méteres, a Margit-sziget fölött 90 méteres vasbeton áthidalást építettek a vasszerkezetek közé.

A hidat 1950. november 7-én, az 1917-es oroszországi bolsevik forradalom 33. évfordulóján adták át. Az évforduló előtti tisztelgésül a 33-as villamos járt rajta, és Sztálin hídra keresztelték, az eredeti Árpád híd elnevezést pedig csak 1956-ban kapta vissza.

A keskeny szerkezet egyre kevésbé felelt meg a megnövekedett forgalmi igényeknek, ezért az 1970-es években a kiszélesítés mellett döntöttek. A Petur Alajos vezette tervezők szokatlan megoldást választottak: a meglévő híd két oldalán ahhoz csatlakozva, de nem összeépítve külön-külön két főtartós szerkezetet építettek. A középső, régi főtartón van a villamospálya, a mellé épített „új” hidakon három-három forgalmi sáv és a járdák szolgálják ki az autó- és gyalogosforgalmat. Az Árpád híd teljes szélessége 35,3 méter, teljes hossza 981 méter lett. Korszerűsítették a Flórián teret is, ahol két kétsávos közúti felüljáró és nagy aluljárórendszer épült. A teljes munka mintegy nyolcmilliárd forintba került, az egész együttest 1984. november 5-én, a hármas metró Árpád hídig (ma: Göncz Árpád városközpont) meghosszabbított szakaszával együtt adták át.

A hidat többször felújították. 2015-ben a margitszigeti lehajtó rekonstrukcióját, illetve a hídfő és a hídfő mögötti üzemi tér, valamint a támfalas rész felújítását végezték el. 2025 nyarán pedig a híd dilatációs rendszerét cserélték ki. A felújításra azért volt szükség, mert az 1980-as években beépített szerkezet gumi lamellái elöregedtek, vízzárásuk megszűnt, ez pedig korróziós károsodást idézett elő, ami hosszú távon a híd deformálódásához vezetett volna.

A négy Duna-ágat a Margit-sziget és a Hajógyári-sziget érintésével átívelő Árpád híd a tőle északra megépített Megyeri híd 2008-as átadásáig Budapest leghosszabb, legészakibb és legforgalmasabb közúti hídja volt – utóbbi rekordját azóta is tartja.

Fotó: Máthé Zoltán/MTI/MTVA

Már belenézhetünk a Michael Jackson életrajz filmbe

75 éve avatták fel a budapesti Árpád hidat

„Whole Lotta Love” - 56 éve imádjuk

Donna Summer, Madonna és Tina Turner dalait jegyző szerzők a Dalszerző Hírességek Csarnoka jelöltjei között

35 éves az album, amely új irányba vitte Whitney Houston zenéjét

Januárban érkezik a mozikba a Magyar menyegző

Szentendrére érkezik Harry Potter

Ősszel is fontos a sünök védelme

Régi felvételek inspirálták Julian Lennon új EP-t-jét

Bryan Adams 66!

További hírek

Dévényi Tibor

Abaházi Csaba

Vágó Piros

Lovász László

Bochkor Gábor

Jurásek Balázs

Nyerges Izabella

Várkonyi Attila

Dénes Tamás

Leirer Timi

B. Tóth László

Best FM

Most szól:

  • Következő